torsdag 27 mars 2008

Krig!

Sitter just nu och kollar på Efterlyst (enbart denna händelse borde iofs få ett eget inlägg då jag varit stark motståndare till att titta på sånna program själv. Att jag nu trotsar mig själv på detta sätt kan väl kanske ses som ett steg till mitt nya vuxna liv) aja, åter till Efterlyst.. Jag sitter alltså och kollar på programet och hux-flux så kommer ett inslag om killar som leker krig med frukt och grönsaker. Detta är ju en underbar idé tycker jag, av många olika anledningar men framför allt för att detta kanske kan få folk att tänka om lite.

Varför kan inte folk som krigar använda sig av denna metod. Jag menar, varför kan man inte göra som när man var liten? Leka krig. Vi lekte mycket krig hemma i "hoodsen" där jag växte upp, vi använde oss dock av låtsas vapen men ändå.

Varför kan man inte bara sätta sig ner och bestämma lite regler, till exempel "om jag kastar ett äpple mot dig och träffar så är du alltså träffad av en bomb. Detta innebär att du dör och inte längre kan vara med i kriget, du kan alltså inte längre påverka kriget så ta det lugnt istället." ELLER "om jag använnder mig av ett rör och skjuter (blåser) ärtor på dig så innebär det att du har blivit träffad av mitt gevär, om jag träffar i huvudet eller vid hjärtat så är du död = ute ur leken MEN om jag träffar i benet eller armen så är du bara skadad och kan få vara med att leka (kriga) om några veckor igen".

Okej, jag vet vad ni tänker (jag tänker likadant) men visst vore det bra?! Om alla bara höll sig till reglerna så skulle detta kunna funka. Man dödar eller skadar inte varandra på riktigt men så fort man är träffad av diverse fruker eller grönsaker så får man agera som om det var på riktigt.
Träffad av ett äpple = dödad, man får alltså inte vara med och kriga mer.
Träffad av en ärta i benet = skadad, man måste alltså vila några veckor (månader) men sen får man vara med igen.

Återigen, håller man sig till reglerna så är det ju lika "rättivst" som med vanligt krig.

Gott folk, nu måste jag sova och fundera lite över det här.

Puss //C

Inga kommentarer: